Marketingautomatisering is technologie die marketingprocessen en multifunctionele campagnes, over meerdere kanalen, automatisch beheert.

Met marketingautomatisering kunnen bedrijven zich richten op klanten met geautomatiseerde berichten via e-mail, web, social media en sms. Berichten worden automatisch verzonden, volgens instructies die workflows worden genoemd. Workflows kunnen worden gedefinieerd met behulp van sjablonen, op maat gemaakt vanaf nul, of aangepast in het midden van de campagne om betere resultaten te bereiken.

Marketing- en verkoopafdelingen gebruiken marketingautomatisering om online marketingcampagnes en verkoopactiviteiten te automatiseren om zowel de omzet te verhogen als de efficiëntie te maximaliseren. Wanneer automatisering effectief wordt gebruikt om repetitieve taken af te handelen, zijn medewerkers vrij om problemen van hogere orde aan te pakken en worden menselijke fouten gereduceerd.

Leads genereren

Marketingautomatisering helpt bij het genereren van leads, bij het verzorgen en scoren, en bij het meten van de totale ROI van campagnes. De tijd- en kostenbesparende effecten van automatisering nemen toe naarmate een organisatie groter en complexer wordt. Goede marketingautomatiseringssystemen zijn ontworpen om naast uw bedrijf te schalen.
Wat doet marketingautomatisering?

In zijn meest basale vorm is marketingautomatisering een set hulpmiddelen die zijn ontworpen om enkele van de meest tijdrovende verantwoordelijkheden van de moderne marketing- en verkooprollen te stroomlijnen en te vereenvoudigen. Van het automatiseren van het proces voor het kwalificeren van leads tot het creëren van een hub voor het maken van digitale campagnes, automatisering draait allemaal om het vereenvoudigen van een bedrijfswereld die veel te complex wordt, veel te snel.

Met marketingautomatisering kunt u een digitale marketingstrategie implementeren zonder dat u handmatig op “verzenden” hoeft te drukken bij elke e-mail, elk bericht, elke campagne of elke post die u aanmaakt. Goede automatiseringstools helpen u bij het identificeren van uw doelgroep, het ontwerpen van de juiste content en het automatisch activeren van acties op basis van schema’s en klantgedrag. Als uw campagne eenmaal is uitgerold, kunt u zich op andere taken richten en vervolgens uw marketingplan analyseren en aanpassen als de resultaten beginnen binnen te komen. Een geautomatiseerde marketingstrategie kan tijd en middelen besparen, waardoor u inkomsten en ROI kunt genereren terwijl u zich concentreert op de groei van uw bedrijf.

Hoe werkt marketingautomatisering

U verzamelt klantgegevens door middel van vele interacties: e-mails, websitebezoeken, app-gebruik, op sociale media, enzovoort. Deze gegevens helpen bij het creëren van een 360-graden beeld van elke klant.

Van daaruit doet marketingautomatisering al het werk: het stroomlijnen van segmentatie en het richten van processen om de juiste doelgroepen te bepalen, snel en op schaal. De berichtgeving aan elke klant wordt automatisch op maat gemaakt op basis van zijn of haar profiel. Het creëren van relevante en gepersonaliseerde berichten via e-mail, mobiele, sociale en webervaringen, en daarbuiten met een paar eenvoudige klikken. Het leveren van gepersonaliseerde ervaringen voor uw klanten, of u nu 100 of 100 miljoen hebt, efficiënt en effectief.

Wat betekent marketingautomatisering voor het klanttraject?

Klantreizen zijn de som van individuele gepersonaliseerde ervaringen met uw merk. Met marketingautomatisering kunt u elke interactie op basis van klantgegevens op maat maken om een doorlopende, naadloze reis door elk merkcontactpunt te creëren.

Marketingautomatisering creëert relevante content en berichten op schaal over vele kanalen. Stuur e-mailberichten met dynamische inhoud die veel verder gaat dan het plakken van de voornaam van een klant in de onderwerpregel. Integreer mobiele berichten met uw e-mail en sociale campagnes via SMS/MMS, pushmeldingen en groepsberichten. Genereer digitale advertenties die op het juiste moment voor de juiste persoon verschijnen. Plus, raad de juiste producten op uw website aan voor elke individuele gebruiker – automatisch.

Met marketingautomatisering kunt u klanten tijdens hun reis bereiken, ongeacht waar ze zich in de levenscyclus van de klant bevinden – van acquisitie tot belangenbehartiging. Lever tijdige, relevante content die klanten bereikt wanneer, waar en hoe ze de voorkeur geven – en zet prospects om in levenslange merkpleiters.